Written by 7:22 pm Εκπαίδευση

Πόσο προετοιμασμένοι είστε για μια περίπτωση επείγουσας ανάγκης;

Περιπτώσεις επείγουσας ανάγκης - www.dentalalert.gr
Σε κανέναν δεν αρέσει να πιστεύει ότι θα προκύψει μια επείγουσα περίπτωση στο οδοντιατρείο του. Αλλά ως επαγγελματίες οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι μια και μόνο περίπτωση επείγουσας ανάγκης μπορεί να αλλάξει την πορεία της επαγγελματικής μας σταδιοδρομίας και τις ζωές των ασθενών μας για πάντα.

Έρευνα που έγινε στο Health Science Center San Antonio του πανεπιστημίου του Τέξας αποκαλύπτει ότι κάθε εν ενεργεία οδοντίατρος στις Η.Π.Α. θα αντιμετωπίσει περίπου οκτώ δυνητικά απειλητικές για τη ζωή περιπτώσεις στο οδοντιατρείο του για κάθε δεκαετία.
Όλο και περισσότερα έκτακτα περιστατικά στην οδοντιατρική οφείλονται σε απρόβλεπτες αλληλεπιδράσεις της νάρκωσης και των φαρμάκων που παίρνει ο ασθενής. Το 2010 ο μέσος Αμερικάνος ηλικίας μεταξύ 35 και 50 ετών έπαιρνε ταυτόχρονα επτά συνταγογραφημένα φάρμακα. Αυτά τα φάρμακα αφορούσαν κυρίως στη θεραπεία της υπέρτασης, του διαβήτη, της υψηλής χοληστερόλης και των ασθενειών που σχετίζονται με τον καρκίνο.
Δεδομένου ότι στις Η.Π.Α. οι πέντε κύριες αιτίες θανάτου είναι οι καρδιακές παθήσεις, ο καρκίνος, το εγκεφαλικό, η νόσος του αναπνευστικού και ο θάνατος από ατύχημα, ο μέσος Αμερικάνος παίρνει επτά φάρμακα για τη θεραπεία αυτών των πέντε αιτιών.
Αυτό πώς επηρεάζει εσάς και το οδοντιατρείο σας; Τα επείγοντα ιατρικά περιστατικά που οφείλονται σε παρενέργειες φαρμάκων έχουν αυξηθεί κι αυτό οφείλεται στα αυξημένα λάθη κατά τη συνταγογράφηση φαρμάκων.
Φανταστείτε τη σύνθετη επίδραση της χορήγησης τοπικού αναισθητικού ή της νάρκωσης σε έναν ασθενή που πιθανώς λαμβάνει το λάθος φάρμακο, ή με μια δυνητικά θανατηφόρα αλληλεπίδραση μεταξύ των ουσιών αυτών.
Αν δεν είστε επαρκώς προετοιμασμένοι, εσείς οι ασθενείς σας και το οδοντιατρείο σας θα μπορούσατε να αντιμετωπίσετε μεγάλο πρόβλημα.

Πόσο σίγουροι είστε ότι το τρέχον ιατρικό ιστορικό που έχετε καταγράφει με ακρίβεια ποια φάρμακα λαμβάνουν οι ασθενείς σας; Και είστε εσείς και η ομάδα σας έτοιμοι να αντιμετωπίσετε μια επείγουσα ιατρική κατάσταση απειλητική για τη ζωή του ασθενούς;

Το τρίπτυχο που θα σας παρουσιάσουμε σε αυτό το άρθρο θα σας βοηθήσει να προετοιμαστείτε κατάλληλα και έτσι να προστατεύσετε τους ασθενείς σας.

Συστατικο #1: Ενα σωστα δομημενο ιατρικο ιστορικο

Η σύνθεση ενός λεπτομερούς ιατρικού ιστορικού είναι το πιο σημαντικό διαγνωστικό εργαλείο που διαθέτουμε. Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ένα καλά δομημένο ιατρικό ιστορικό μπορεί να μη μετριάσει τη σοβαρότητα της κατάστασης αλλά θα μας έχει από πριν βοηθήσει να προσδιορίσουμε την αντοχή που έχει ο ασθενής για μια οδοντιατρική θεραπεία ρουτίνας.
Η πλειοψηφία των οδοντιάτρων αγοράζει έτοιμα ιατρικά ερωτηματολόγια που είναι πάρα πολύ γενικά και θέτουν ερωτήσεις σε αλφαβητική σειρά. Αυτή η δομή απαιτεί την εξέταση κάθε ερώτησης, και την εξέταση του αν η απάντηση στην ερώτηση που μας ενδιαφέρει είναι αποδεκτή. Τι θα συμβεί όμως αν δεν μπορούμε να βρούμε τη σωστή ερώτηση ή αν είμαστε πολύ απασχολημένοι;
Το ιατρικό ιστορικό θα πρέπει να είναι δομημένο με τέτοιον τρόπο ώστε να περιλαμβάνει ερωτήσεις που πιστεύετε ότι σχετίζονται με τους ασθενείς σας, ερωτώμενες με έναν τρόπο που θα σας δίνει τη μέγιστη πρόσβαση στις πληροφορίες που σας ενδιαφέρουν.
Χωρίσαμε οπότε τις ερωτήσεις σε τρεις κατηγορίες:

  • Σωματικά συστήματα
  • Ψυχολογικά συστήματα
  • Οδοντιατρικές εμπειρίες
Παραδείγματα ερωτήσεων που σχετίζονται με τα σωματικά συστήματα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν:

Ερωτήσεις που σχετίζονται με το άσθμα:

  • Πότε διαγνώστηκε το άσθμα σας;
  • Πότε ήταν η τελευταία κρίση σας;
  • Πιστεύετε ότι το άσθμα σας είναι ελεγχόμενο;
  • Πόσο συχνά σας πιάνει κρίση;
  • Πότε έγινε η τελευταία ιατρική αξιολόγηση για το άσθμα σας;
  • Έχετε νοσηλευτεί λόγω του άσθματος σας;
  • Έχετε μαζί σας συσκευή εισπνοής;
  • Πότε ήταν η τελευταία φορά που αντικαταστήσατε τη συσκευή εισπνοής σας;
  • Τι σας προκαλεί κρίσεις άσθματος;
  • Τι φάρμακα παίρνετε για το άσθμα;
  • Σας έπιασε ποτέ κρίση σε κάποιο οδοντιατρείο;
  • Αφήνετε τη συσκευή εισπνοής σας στο αυτοκίνητο;
  • Πόσο συχνά αντικαθιστάτε τη συσκευή εισπνοής σας;
Παραδείγματα ερωτήσεων που σχετίζονται με την αξιολόγηση της ψυχολογικής κατάστασης θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν:
  • Είστε κάτω από τη φροντίδα ενός ψυχιάτρου ή ψυχολόγου;
  • Μήπως κάποιος ψυχίατρος σας συνταγογραφεί φάρμακα;
  • Ποια φάρμακα έχουν συνταγογραφηθεί για εσάς;
  • Πόσο καιρό λαμβάνετε τα φάρμακα;
  • Ποια είναι η διάγνωσή σας;
  • Έχετε νοσηλευτεί σε σχέση με θέματα ψυχικής υγείας;
  • Πίνετε αλκοόλ;
Παραδείγματα ερωτήσεων που σχετίζονται με οδοντιατρικές εμπειρίες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν:
  • Σε ποια ηλικία είχατε την πρώτη οδοντιατρική εξέτασή σας;
  • Πότε ήταν η τελευταία φορά που επισκεφθήκατε τον οδοντίατρο;
  • Έχετε συγκεκριμένες ανησυχίες που αφορούν στην οδοντιατρική θεραπεία;
  • Έχετε ισχυρά αντανακλαστικά;
  • Τι σας άρεσε περισσότερο στον προηγούμενο οδοντίατρό σας; Τι σας άρεσε λιγότερο;
  • Υπάρχει κάτι που θα πρέπει να γνωρίζουμε σχετικά με την προηγούμενη οδοντιατρική σας εμπειρία που θα μας βοηθήσει να σας κατανοήσουμε καλύτερα;

Ο ασθενής καλείται να συμπληρώσει τη φόρμα πριν από την πρώτη επίσκεψη, έτσι ώστε ο οδοντίατρος να έχει επαρκή χρόνο για την αξιολογήσει. (Εάν ο ασθενής δεν έχει υπολογιστή ή δεν έχει την ευκαιρία να συμπληρώσει τη φόρμα, οι πληροφορίες μπορούν να ληφθούν κατευθείαν στο οδοντιατρείο.) Με αυτόν τον τρόπο, ο οδοντίατρος θα είναι σε θέση να εξετάσει το συμπληρωμένο ιστορικό υγείας, να τονίσει τις περιοχές ανησυχίας και να ρωτήσει τον ασθενή για περισσότερες λεπτομέρειες προτού ξεκινήσει η οδοντιατρική θεραπεία.
Αυτό σας δίνει τη δυνατότητα να εκτιμήσετε τη συνολική υγεία των ασθενών σας πιο αποτελεσματικά, και να αποτρέψετε πιθανά επείγοντα περιστατικά.

Συστατικο #2: Ένα σωστα εξοπλισμενο Kit φαρμακων εκτακτης αναγκης

Η πλειοψηφία αυτών των kit έχει πάρα πολλά πράγματα που οι γενικοί οδοντίατροι δεν γνωρίζουν πως να χρησιμοποιούν. Και πολλοί ειδικοί που δεν κάνουν νάρκωση δεν αισθάνονται άνετα να χρησιμοποιούν ενέσιμα φάρμακα έκτακτης ανάγκης.
Εξοπλίστε ένα kit φαρμάκων έκτακτης ανάγκης ειδικά για γενικούς οδοντιάτρους. Έχουμε απλοποιήσει τα συστατικά αυτού του kit ώστε να αντικατοπτρίζουν τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία των επτά πιο συχνά εμφανιζόμενων ιατρικών περιστατικών επείγουσας ανάγκης στο οδοντιατρείο: συγκοπή, υπογλυκαιμία, άσθμα, ήπια αλλεργική αντίδραση, σοβαρή αλλεργική αντίδραση, στηθάγχη, και ακρδιακή προσβολή.
Οπότε ένα τέτοιο kit περιλαμβάνει:

  • Ammonium ampules (x3)
  • Benadryl (50 mg) tabs x 100
  • Epi Pen (.3mg) single use pen or Twin Jet pen
  • Υποκατάστατο γλυκόζης
  • Nitro Tabs (.4mg) / nitro spray (.4mg)
  • Albuterol inhaler/ Proventil inhaler
  • Aspirin (81 mg) (aka. baby aspirin)

Κάθε φάρμακο βρίσκεται μέσα σε αδιάβροχη θήκη και έχει ατομική ετικέτα με το όνομά του, του ιατρικούς και λαϊκούς όρους της επείγουσας ιατρικής κατάστασης στην οποία χρησιμοποιείται, και οδηγίες για τη χρήση του. Τα φάρμακα φυλάσσονται μαζί με ένα εγχειρίδιο έκτακτης ανάγκης το οποίο περιγράφει τα σημάδια, τα συμπτώματα και τις θεραπείες για τα πιο συχνά εμφανιζόμενα περιστατικά έκτακτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που δεν απαιτούν ιατρική παρέμβαση.
Για παράδειγμα, αν ο ασθενής σας αντιμετωπίζει πόνους στο στήθος (στηθάγχη), το εγχειρίδιο περιγράφει τις πιθανές αιτίες του πόνου καθώς και ποια φάρμακα έκτακτης ανάγκης θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να τις αντιμετωπίσετε. Οι οδηγίες για τη χορήγηση αναγράφονται επίσης με σαφήνεια στην ετικέτα. Αυτό αφαιρεί οποιαδήποτε περίπτωση εικασίας.
Ένα σωστά εξοπλισμένο kit φαρμάκων είναι απαραίτητο, δεν υπάρχει αμφιβολία γι’αυτό.

Συστατικο #3: Ένα καταλληλα εκπαιδευμενο προσωπικο

Το πιο αναπόσπαστο συστατικό του Οδοντιατρικού Συστήματος Ασφάλειας είναι η εκπαίδευση του προσωπικού.
Το πιο απλοϊκό σύστημα είναι αυτό που απαιτεί τα λιγότερα μέλη προσωπικού, αλλά είναι προσαρμόσιμο για μεγάλα οδοντιατρεία. Αυτή η εκπαιδευτική μέθοδος απαιτεί τρία μέλη μιας ομάδας, μη συμπεριλαμβανομένου του γιατρού.
Δύο από τα μέλη της ομάδας θα έχουν επικρατέστερους ρόλους και το τρίτο μέλος θα είναι κυρίως για να παρέχει βοήθεια.

Ο κύριος ρόλος του γιατρού είναι να παραμείνει με τον ασθενή, να κατευθύνει τις προσπάθειες απόκρισης, να διατηρήσει τον αεραγωγό του ασθενούς και να κατευθλυνει τη χορήγηση φαρμάκων έκτακτης ανάγκης.

Ο κύριος ανταποκριτής θα είναι το μέλος του προσωπικού με την μεγαλύτερη εμπειρία σε οδοντιατρικά περιστατικά ή/και περιστατικά έκτακτης ανάγκης. Θα πρέπει να έχει εμπειρία στην αναγνώριση των σημαδιών έκτακτης ανάγκης και να είναι εξοικειωμένος/η με τη θεραπεία τους. Θα γνωρίζει τη θέση όλων των φαρμάκων επείγουσας ανάγκης, τον εξοπλισμό και τη χρήση του. Αυτός ο ανταποκριτής θα ακολουθεί μόνο τις κατευθυντήριες γραμμές του γιατρού.
Αφού λάβει οδηγίες από το γιατρό, θα κατευθύνει το δεύτερο ανταποκριτή ώστε να είναι σε επιφυλακή για να καλέσει το 166 και να προετοιμαστεί για επείγουσα παρέμβαση. Η κλήση στο 166 θα γίνει μόνο κατ’εντολήν του γιατρού.
Ο ανταποκριτής 2 θα πραγματοποιήσει την κλήση στο 166. Αυτό το μέλος παρακολουθεί τη θεραπεία στα διπλανά δωμάτια, εξετάζει τους ασθενείς στο χώρο υποδοχής και καθησυχάζει το άγχος.
Ο ανταποκριτής 3 παραμένει πλάι στο γιατρό για να παρέχει βοήθεια στη χορήγηση του φαρμάκου ή τον εξοπλισμό, όπως χρειάζεται. Θα επικοινωνεί με το προσωπικό ανάλογα με τις ανάγκες και θα συμπληρώνει απαραίτητα έγγραφα.

Συμπερασμα

Είναι αδύνατο να προβλέψουμε τι θα συμβεί στο οδοντιατρείο μας κάθε μέρα: αυτό είναι δεδομένο. Αυτό που έχουμε μάθει να προβλέπουμε είναι ότι τα ιατρικά περιστατικά έκτακτης ανάγκης θα συμβεί στον καθένα από εμάς.
Το σχήμα, η μορφή και ο τρόπος εξαρτάται από τον πληθυσμό των ασθενών σας – αλλά εσείς είστε υπεύθυνοι για την αντίδρασή σας σε αυτούς.
Κατά την αξιολόγηση των τριών απαραίτητων συστατικών για ένα πρωτόκολλο ετοιμότητας σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, διερωτηθείτε τα εξής:

  • Πότε ήταν η τελευταία φορά που επανεξέτασα αντικειμενικά το ερωτηματολόγιο μου για το ιατρικό ιστορικό;
  • Γνωρίζω τι να ρωτήσω τον ασθενή ύστερα από μια δική του θετική απάντηση;
  • Γνωρίζω πώς να χρησιμοποιώ αποτελεσματικά και σωστά όλα τα φάρμακα έκτακτης ανάγκης που υπάρχουν στο kit;
  • Πότε ήταν η τελευταία φορά που εκπαίδευσα το προσωπικό μου για σενάρια έκτακτης ανάγκης;

Μην ξεγελιέστε σκεπτόμενοι ότι δε θα σας συμβεί κάτι τέτοιο. Αξιολογήστε και εκτιμήστε τα τωρινά συστήματά σας που αφορούν στην ετοιμότητα για περιστατικά έκτακτης ανάγκης. Με μια μικρή προσπάθεια, ένα καλά δομημένο πλαίσιο και ένα ενθουσιώδες προσωπικό, το πρωτόκολλο εκπαίδευσή σας μπορεί να αντικατοπτρίζει μια ολοκληρωμένη θεώρηση της φροντίδας των ασθενών σας χωρίς να παραλείπει τίποτα.
Πηγή: http://www.dentalnews.com/2012/09/06/how-prepared-are-you-for-a-medical-emergency/

(Visited 34 times, 1 visits today)

Last modified: May 11, 2016

Close