Όσα πρέπει να ξέρετε για τη ζάχαρη

4
694
ζάχαρη

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας στις αρχές Μαρτίου έκανε έκκληση στον κόσμο να καταναλώνει λιγότερο από 10% ελεύθερα σάκχαρα (π.χ. γλυκόζη, φρουκτόζη, επιτραπέζια ζάχαρη). Τονίζοντας μάλιστα ότι αν φτάσει την κατανάλωση σε 5% ημερησίως τα οφέλη πολλαπλασιάζονται, με κυριότερα την αποφυγή της παχυσαρκίας και της τερηδόνας στα δόντια.

«Η ζάχαρη λειτουργεί ως δόλωμα γιατί, όσο περισσότερη βάζει ο κατασκευαστής στο προϊόν, τόσο πιο πολύ θα θέλετε να το αγοράσετε, καθώς ενεργοποιεί δραστηριότητα στον επικλινή πυρήνα του εγκεφάλου (nucleus accumbens), δηλαδή στο κέντρο της ευχαρίστησης ή ανταμοιβής, με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν οι ναρκωτικές ουσίες» λέει ο Ρόμπερτ Λάστιγκ, καθηγητής Παιδιατρικής στο τμήμα Ενδοκρινολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, γνωστός πολέμιος της ζάχαρης και οποίος μάλιστα δεν φοβάται να κατονομάσει ως μοναδικό υπεύθυνο τη βιομηχανία τροφίμων.

Μπορεί η ζάχαρη να προκαλέσει εθισμό;

Η κατανάλωση σε καταχρηστικό επίπεδο ζαχαρούχων τροφών οδηγεί στην έκκριση μεγάλης ποσότητας ντοπαμίνης, του νευροδιαβιβαστή που συνδέεται με την πρόκληση ευφορίας. Ενώ ο εγκέφαλος προσπαθεί να κρατήσει μια ισορροπία, οι υποδοχείς της ντοπαμίνης με την πάροδο του χρόνου αρχίζουν να μειώνονται, με αποτέλεσμα να πρέπει να καταναλωθεί μεγαλύτερη ποσότητα ζάχαρης για να επιτευχθεί η ίδια ευχαρίστηση. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται ανοχή και είναι ένα από τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία μια ουσία θεωρείται εθιστική.

Ένα δεύτερο κριτήριο είναι η ψυχολογική εξάρτηση, την οποία επίσης επιδεικνύουν τα άτομα εθισμένα στη ζάχαρη. Για το αν συμβαίνει το ίδιο με τα υποκατάστατα της ζάχαρης (ασπαρτάμη και στέβια) δεν είναι ακόμα σαφές.

Η Νικόλ Αβένα, καθηγήτρια Φαρμακολογίας στην Ιατρική Σχολή Mount Sinai των ΗΠΑ, εκτιμά ότι: «Πρόκειται για ένα πεδίο με εξαιρετικό ερευνητικό ενδιαφέρον, που θα μας δώσει χρήσιμες απαντήσεις στο μέλλον. Τo γεγονός, πάντως, ότι η γλυκιά γεύση φαίνεται πως είναι αυτή που επιφέρει εθιστικά αποτελέσματα δείχνει ότι όλες οι γλυκαντικές ουσίες μπορούν να προκαλέσουν παρόμοιες συμπεριφορές και γι’ αυτό θα έπρεπε να χρησιμοποιούνται με μέτρο».

Συμβουλές για λιγότερη ζάχαρη

–  Διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες των τυποποιημένων τροφίμων. Όσο πιο ψηλά στη λίστα των συστατικών βρίσκεται η ζάχαρη, τόσο μεγαλύτερη ποσότητα περιέχεται σ’ αυτά.

– Περιορίζουμε την κατανάλωση αναψυκτικών, καθώς περιέχουν υψηλές ποσότητες ζάχαρης

– Τρώμε ολόκληρα τα φρέσκα φρούτα, αντί να τα στύβουμε, καθώς με αυτήν τη διαδικασία απομακρύνονται οι φυτικές ίνες του φρούτου και μένουν στο ποτήρι μόνο τα σάκχαρα.

– Όταν αγοράζουμε τρόφιμα, ελέγχουμε αν περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη,  είτε διαβάζοντας την ετικέτα είτε ρωτώντας τον πωλητή (π.χ., στην αγορά διατίθενται αποξηραμένα φρούτα με και χωρίς ζάχαρη).

Διαβάστε περισσότερα εδώ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.