6 τρόποι για να αντιμετωπίσετε το Σύνδρομο του Απατεώνα

0
104
6 τρόποι για να αντιμετωπίσετε το Σύνδρομο του Απατεώνα

Όλοι έχουμε ακούσει τη φράση «fake till you make it». Αν και ακούγεται σαν μια ασφαλής και απελευθερωτική στρατηγική, τι θα γίνει αν σας καταλάβουν; Αυτό το «αν σας καταλάβουν» είναι μια αρκετά συχνή σκέψη που βασανίζει πολλούς καταρτισμένους επαγγελματίες. Όταν κάποιος νιώθει ότι ο ίδιος είναι ανεπαρκής, «ψεύτικος» και ότι η επιτυχία του οφείλεται σε τυχαία γεγονότα και όχι στις γνώσεις και τις δεξιότητές του, αυτό ονομάζεται Σύνδρομο του Απατεώνα (Imposter Syndrome).

Το Σύνδρομο του Απατεώνα περιγράφηκε για πρώτη φορά από τους ψυχολόγους Dr. Pauline Clance και Dr. Suzanne Imes στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Οι άνθρωποι που βιώνουν αυτό το σύνδρομο δεν αισθάνονται ολοκληρωμένοι, φοβούνται την αποτυχία,  αρνούνται τις επιτυχίες τους, και μάλιστα τους ανησυχεί η επιτυχία, διότι μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένες απαιτήσεις και προσδοκίες από τους άλλους. Μερικά από τα συμπτώματα που αναφέρονται είναι άγχος, κατάθλιψη και έλλειψη αυτοπεποίθησης. Αμφότεροι άνδρες και γυναίκες μπορεί να βιώσουν το Σύνδρομο του Απατεώνα, ωστόσο, παρατηρείται συχνότερα σε γυναίκες, φοιτητές και μειονότητες.

Ενώ το Σύνδρομο του Απατεώνα σχετίζεται με ζητήματα ψυχικής υγείας, το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας (DSM) και η Διεθνής Στατιστική Ταξινόμηση Νοσημάτων και Συναφών Προβλημάτων Υγείας (ICD) δεν το αναγνωρίζουν ως ψυχιατρική διαταραχή. Υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι τα συμπτώματα του συνδρόμου σχετίζονται επίσης με την υπερκόπωση και την ικανοποίηση που λαμβάνει κάποιος από την εργασία του. Παρόλο που δεν σημειώνονται πολλές έρευνες σχετικά με την συχνότητα του συνδρόμου στους οδοντιάτρους, αυτό αναγνωρίζεται ως τροχοπέδη όχι μόνο για τους οδοντιάτρους αλλά για το σύνολο του κλάδου γενικότερα.

Παρατηρείται ότι οι οδοντίατροι, βιώνουν το άγχος του να πρέπει να αποδεικνύουν συνεχώς την αξία τους, με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα επικριτικοί με τον εαυτό τους. Οι μελετητές συνιστούν να είστε πιο ανεκτικοί με τους εαυτούς σας και να αναγνωρίζετε τις αδυναμίες σας. Το κλειδί είναι να καθιερώσετε ότι ο έλεγχος που ασκείτε, προέρχεται από την εσωτερική δύναμη και αφοσίωση σας, όχι από το φόβο.

Όπως μπορείτε να φανταστείτε, αυτός ο τύπος σκέψης δεν ευνοεί την ευεξία και έχει τη δυνατότητα να βλάψει την ποιότητα ζωής κάποιου. Εμείς σας παραθέτουμε κάποιες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε αυτές τις σκέψεις και να κερδίσετε την αυτοπεποίθησή σας. 

1. Το χρονοδιάγραμμά σας το φτιάχνετε εσείς και δεν πρέπει ποτέ να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους

Η σύγκριση είναι μια διαδικασία, που τις περισσότερες φορές επιφέρει αρνητικά αποτελέσματα και συμβάλλει στην αίσθηση της ανεπάρκειας και την έλλειψη αυτοπεποίθησης. Συγκρίνοντας τα επιτεύγματά σας και την χρονική στιγμή που επιτύχατε με άλλων συναδέλφων σας, εμποδίζετε μόνο τη δική σας ικανότητα να προχωράτε. Δεν έχει σημασία πόσων χρονών είστε ή ότι σας πήρε περισσότερο χρόνο από άλλους για να πετύχετε τους στόχους σας. Σημασία έχει να μαθαίνετε και να αποκτάτε όσο περισσότερη γνώση και εμπειρίες μπορείτε, γιατί είναι τα εργαλεία της επιτυχίας.

2. Να είστε θετικοί στο να ζητάτε βοήθεια

Η ανάπτυξη της εμπιστοσύνης για να ζητήσετε βοήθεια και να συνεργαστείτε με άλλους είναι μια τεράστια νίκη, όχι μόνο για την επέκταση των γνώσεών σας αλλά και για τη συμβολή σας στο επάγγελμα. Να είστε ανοιχτοί και να θυμάστε ότι πολλές φορές η βοήθεια μπορεί να σας ωθήσει να φτάσετε τους στόχους σας γρηγορότερα.

3. Μπορείτε να πείτε όχι

Είναι κατανοητό ότι στο χώρο εργασίας είναι δύσκολο για όλους το να αρνηθούν και ειδικά για τους καταρτισμένους επαγγελματίες. Ωστόσο, το multitasking, που πλέον απαιτείται σε όλους τους τομείς και όχι μόνο τους επαγγελματικούς, εμποδίζει την δυνατότητα να δώσετε χρόνο και δημιουργικότητα στις πιο σημαντικές εργασίες. Σε ένα περιβάλλον που κινείται με απίστευτες ταχύτητες, όσο και αν σας επιβάλλεται πρέπει να αναγνωρίζετε τις εργασίες που εσείς κρίνετε ότι χρειάζονται περισσότερο χρόνο και να τον διεκδικείτε.

4. Η επιτυχία έρχεται μετά τον αγώνα

Ο δρόμος προς την επιτυχία είναι γεμάτος αποτυχίες! Πολλές φορές θα δυσκολευτείτε και θα θέλετε να τα παρατήσετε και πολλές φορές θα αποτύχετε. Πρέπει να αναγνωρίσετε ότι θα υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις και να μην αποθαρρύνεστε. Θα χρησιμοποιήσετε τις γνώσεις που αποκτήσατε και θα επιστρέψετε δριμύτεροι. Μην ψάχνετε την τελειότητα γιατί δεν υπάρχει.

5. Καταγράψτε τους στόχους σας

Σε μια εποχή που χρησιμοποιούμε κατά κόρον τα smartphones και τις εφαρμογές, υπάρχει πραγματική ισχύς στο να γράφετε τους στόχους σας και να χρησιμοποιείτε ατζέντα και ημερολόγιο. Η καταγραφή των στόχων σας για την εβδομάδα / το μήνα / το χρόνο θα σας βοήθησε να προγραμματιστείτε καλύτερα και θα σας επιτρέψει να οπτικοποιήσετε το ποσοστό επιτυχίας σας για το συγκεκριμένο διάστημα.

6. Κάντε το βήμα

Κάτι σημαντικό που πρέπει πάντα να έχετε στο μυαλό σας είναι ότι «δεν θα ξέρεις ποτέ αν δεν δοκιμάσεις». Ο φόβος της αποτυχίας είναι αρκετά κατασταλτικός και συχνά οδηγεί στο να μην δοκιμάζετε τις δυνατότητές σας, εμποδίζοντας την εξέλιξή σας. Είτε επιτυγχάνετε τους στόχους σας είτε όχι, υπάρχουν ευκαιρίες για γνώση και εξέλιξη όποιο και να είναι το αποτέλεσμα, οπότε μπορείτε κάλλιστα απλώς να κάνετε το βήμα!

Η νοοτροπία του «fake till you make it» έχει γίνει μια τόσο συχνά χρησιμοποιούμενη φράση και ενώ μπορεί φαινομενικά να βοηθήσει στο να πετύχετε τους στόχους σας, στην πραγματικότητα εντείνει το άγχος και ρίχνει σταδιακά την αυτοπεποίθησή σας. Πρέπει να έχετε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις και τις δεξιότητές σας. 

Οι οδοντίατροι αντιμετωπίζουν συνεχώς τη μάχη της ένταξης και της αναγνώρισης στους ιατρικούς κλάδους. Αυτός ο αγώνας για μια θέση στο «τραπέζι» ευνοεί και τους ίδιους, διότι θα υπάρχει καλύτερη συνεργασία στο μέλλον αλλά και τους ασθενείς. Είναι επιτακτική ανάγκη να γνωστοποιήσετε την τεχνογνωσία σας και να υπερασπίζετε τον κλάδο σας άφοβα. Πρέπει να γιορτάζετε, να χαίρεστε, να πιστεύετε στα επιτεύγματά σας και να σταματήσετε να «προσποιήστε», επειδή έχετε ήδη αυτό που χρειάζεται.

Πηγή: Dentistry IQ

Διαβάστε ακόμη: https://www.dentalalert.gr/o_eof_anakalei_odontokrema_deite_poia_einai_kai_ti_vrhkan/

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.